Spring naar de content
bron: ANP

De boerka is het condoom om de vrouw

Als verzamelaar van religieuze curiositeiten ben ik altijd dol geweest op de boerka. Inmiddels bezit ik een heel mapje met boerka-berichten en graag wil ik u laten meegenieten van een paar mooie uit mijn verzameling.

Gepubliceerd op: door Max Pam

Helm op, houd u vast, daar gaan we!

1. Man in burqa peeps in ladies room of Saudi mosque.

Dit bericht uit 2002 stond op Arab News, maar daar is het inmiddels weggehaald. Gelukkig heb ik het bewaard: man in boerka sneakt stiekem de vrouwen-wc binnen. Ik neem aan dat u een beetje Engels leest:

“A drunken weirdo was caught in Saudi drag trying to sneak a peak of women in a ladies bathroom of a mosque… during Ramadan at that! According to a report in Saturday’s Shams newspaper, the man dressed in a woman’s full abayya wasn’t even suspected of being a lecherous peeping tom; he was so intoxicated that he lifted the veil himself, revealing to horrified ladies a full mustache above a drunken grin. Amid the chaos that ensued, the high freak attempted to flee, but perhaps his motor skills weren’t up to par: he was tackled by some nearby heroes and handed over to police”.

Ik bedoel maar: je moet ook nooit een snor op je gezicht dragen. En dat nog wel tijdens de Ramadan! Hoe is het met de man is afgelopen, kan ik niet meer achterhalen, maar in Iran heeft iemand voor iets dergelijks de doodstraf gekregen.

Wat ik bij recent googelen ook nog tegenkwam, is het fenomeen van de video-pornografie dat rond het pissen in een boerka is ontstaan. De mens staat voor niets, maar dat zoekt u zelf maar op.

2. After nearly 10 years of marriage that produced five children, Mufleh Mohammed of Saudi Arabia still has not seen his wife’s face.

Mohammed Hilal, another Saudi husband, could not identify his wife who was killed in a road crash until her veil was put back on her face. Mufleh and Mohammed are among many Saudi men who have never seen the face of their wives as they insist on sticking to ancient tradition of keeping their face covered even in front of their relatives or husbands in defiance of ongoing changes brought about by the advent of oil and a massive foreign influx.

In a report on such habits, the Saudi Arabic language daily Alhayat said many women in the conservative Gulf Kingdom that controls nearly a quarter of the world’s oil still defy the winds of change and stick to their ancestors’ traditions.

Even after they get married, they never remove their burqu (face veil), leaving their husbands guessing how they look like. Mufleh (zie foto) is one of those husbands.

Dit bericht is onder meer hier te vinden. Wat je hier leest is bijna onvoorstelbaar. Hoewel de man in tien jaar huwelijk vijf kinderen bij zijn vrouw had verwekt, kon hij het gezicht van zijn omgekomen echtgenote niet identificeren, omdat hij dat nooit had gezien. De man zei “uit respect” niet te hebben gevraagd de hoofdbedekking af te doen. Zulke berichten prikkelen de fantasie. Was de vrouw zo lelijk dat ze haar gezicht nooit wilde tonen? Of wist de man dat zij zo lelijk was dat hij heeft gedacht: ach, laat ook maar zitten? De vrouw zit gevangen in een lichaamsgrote condoom, met een heel klein gaatje aan de onderkant.

Overigens zijn er verschillende berichten waaruit blijkt dat ook kinderen niet altijd het gezicht van hun moeder te zien krijgen. Arab News:

RIYADH, 4 September 2003 — One of the most remarkable among the many and varied tribal customs that survive in Saudi Arabia is one that forbids anyone at all seeing a woman’s face. In parts of the Al-Kharj region, not even a woman’s husband and children are permitted to see her face uncovered.

In interviews with Al-Kharj residents, Sayidaty, a sister publication of Arab News, heard that often the first time even a daughter sees her mother’s face is after the mother’s death.

“I always dreamt of seeing my mother’s face because I am a woman like her,” resident Hissa Al-Massareir told the magazine. “But because of customs and traditions in the family, this was impossible. It was only when my mother died that my dream came true,” she added.

3. Feestkleding.

De moslimwereld mag dan worstelen met de boerka, gelukkig zijn Nederlanders altijd vindingrijk, getuige ook dit bericht over de firma Feestkleding 365: “De eigenaar van webshop Feestkleding 365 verbaast zich erover dat het kabinet gezichtsbedekkende kleding, waaronder de boerka, uit het straatbeeld wil bannen. ‘Gelukkig wordt er een uitzondering gemaakt voor hulpsinterklazen en voor carnavalskleding. Dus bieden wij vanaf heden boerka’s & nikabs aan in ons assortiment’, luidt het op de website van de feestartikelenwinkel. Mochten klanten worden beboet dan is het bedrijf, in navolging van de Franse vastgoedmiljonair Rachid Nekkaz, bereid de boete te betalen.”

Maar Nederlanders zijn niet alleen vindingrijk, zij zijn ook principieel. De principiëlen kom je uiteraard tegen in het dagblad Trouw, zie hier een artikel uit 2011, toen het boerkaverbod ook actueel was: “Een boerkaverbod is stigmatiserend voor moslims, vindt dominee Wilma Hartogsveld uit Schaarsbergen. Daarom roept ze collega-predikanten in de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) op om uit protest te preken in het gezichtsbedekkende gewaad. Op deze manier hoopt ze het wetsvoorstel om boerka’s te verbieden van tafel te vegen.”

Wij weten inmiddels dat het niet gelukt is het boerkaverbod van tafel te vegen, maar of zij ooit in boerka heeft gepreekt, is mij onbekend. De boven haar gestelden in de PKN zagen geen heil in haar plan en bovendien was er nog een praktisch probleem. Op de vraag “Heeft u al een boerka gekocht?”, antwoordde Wilma: “Weet u wel hoeveel dominees verdienen? Ik koop geen boerka. Ik hoop dat er een gemeentelid is die handig is met de naaimachine. Die kan het wel maken. Of misschien wil iemand ons sponsoren.”

Geld en God, een ongelukkige combinatie.

Tegenwoordig, zo meldt De Gelderlander, is Wilma Hartogsveld dominee in Oosterhout, waar ze op een BMW-motor (wel geld voor) in haar gemeente rondrijdt. Oosterhout is merendeels katholiek en een boerka wordt daar vooral gedragen tijdens carnaval. In die tijd is Oosterhout omgedoopt tot Nölerhout. Of Wilma onder tegenwoordig populair is onder haar gelovigen, lijkt twijfelachtig. Een reactie van een Gelderland-lezer: “De motor vervuilt wel de schepping, mevrouw Hartogsveld. Een elektrische fiets is beter”.

Het behoort tot de liberale vrijheden dat ieder mens de kleding mag dragen die hij of zij wil. Wil iemand naar supermarkt met een fluitketel op z’n hoofd? Prima! Wil iemand door de stad fietsen met een veter door zijn blote kont? Prima! Ik heb er geen bezwaar tegen, zo lang ik het maar niet hoef te doen. Van mij mag een vrouw met een boerka rondlopen, ook al lijkt zij daarmee sprekend op een buitenlid van de Ku Klux Klan. Je hebt nu eenmaal mensen die er een sadomasochistisch genoegen in scheppen om bij anderen een gevoel van meewarigheid op te roepen.

Van mij mag een vrouw met een boerka rondlopen, ook al lijkt zij daarmee sprekend op een buitenlid van de Ku Klux Klan.

Uiteraard zijn er een paar plaatsen waar je je gezicht moet laten zien. In een bank kun je niet met een boerka naar binnen en ook in boerka langs politie, justitie en douane gaan, is geen goed idee. Maar het aantal openbare ruimten waar zo’n verbod zou moeten gelden, is minimaal. Wel zou een groenteman of bakker het recht moeten krijgen geanonimiseerde personen te weigeren. Geldt ook voor sollicitaties, maar voor de rest: vrijheid blijheid.

Er is evenwel één ding dat ik niet kan aanvaarden: van de kinderen moeten ze afblijven! Het is onaanvaardbaar dat een boerka-moeder haar kinderen thuis wil houden en niet naar school wil laten gaan, omdat zij niet ongesluierd een klas wenst te betreden. Die houding werd onlangs in Nieuwsuur verkondigd door een boerka-draagster. Maar kinderen mogen niet de dupe worden van de godsdienstwaan van hun ouders. Gebeurt dat wel, zoals bleek uit het item in Nieuwsuur, dan wordt dat een zaak van de kinderbescherming en de inspectie.

Het is daarom met urgente noodzaak dat het hele artikel 23 in de Grondwet moet worden afgeschaft. De vrijheid van onderwijs, zoals wij die in Nederland kennen, is juist het tegendeel van vrijheid van onderwijs. Dat artikel, ooit gebruikt als een chantagemiddel door de confessionelen (een ruil voor het algemeen kiesrecht, hoe bespottelijk wil je het hebben), bevordert de segregatie en is daarom een extra reden nummertje 23 zo snel mogelijk te versnipperen.

Het is inmiddels de hoogste tijd geworden, met al die islamitische scholen waar men niets begrijpt van democratie en burgerschap. Christenen zijn in ons land al lang een minderheid geworden. Het totaal aantal gelovigen in Nederland is minder dan de helft. Actieve kerkgangers vormen van die helft nog eens een kleine minderheid. Kortom, seculieren in het parlement doe er eens wat aan! Het zijn ook de kinderen van Nederland die U laat stikken.

Opgehoepeld met artikel 23!