Spring naar de content
bron: sander koning/anp

De stelling: ‘De publieke omroep hecht te veel waarde aan kijkcijfers’

Kijkcijfers zijn voor omroepbazen een belangrijk instrument om programma’s te beoordelen. Ook bij de publieke omroep, waar de inhoud boven de kijkdichtheid zou moeten prevaleren, wordt in het kader van de verjongingsslag gekeken of programma’s genoeg jonge kijkers trekken. Is dat terecht, of hecht de publieke omroep te veel waarde aan kijkcijfers?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Camiel Beekers

JA

Antoinette Hertsenberg, presentator en hoofdredacteur Radar


Waarom bent u het eens met deze stelling?

“Kijkcijfers zijn heel belangrijk. Ze kunnen iets zeggen over de kwaliteit en bereik van je programma. Wat ik op dit moment echter een beetje vind doorslaan, is dat de NPO wil verjongen en een doelgroep van 20 tot 49 jaar wil bereiken. Ik begrijp dat, maar dat moet niet ten koste gaan van de inhoud: je ziet namelijk niet zoveel journalistiek-inhoudelijke programma’s voor die doelgroep.”

Drie jaar geleden hadden jullie 38 afleveringenper jaar; nu nog maar 24. Waar houdt het op?

“Geen idee. Ik begrijp de wens tot vernieuwing, maar deze gang van zaken vind ik jammer. Als ik had gezien dat de ruimte van die veertien afleveringen die wij nu minder maken ingezet zou worden om informatieve televisie te maken voor een jongere doelgroep, zou ik daar vrede mee hebben. Ik zie dat alleen niet. Ik maak mij zorgen over het feit dat de journalistiek-inhoudelijke programma’s al enige tijd onder druk staan. Kassa en Radar, de twee consumentenprogramma’s van de publieke omroep, maken samen anderhalf uur consumenten-journalistiek per week. Dat weegt niet op tegen het geweld van drie uur aan talkshows per dag.”

En als jullie nu eens meer jonge kijkers proberen te trekken?

“Een programma moet niet worden afgerekend op het aantal jonge kijkers. Wij doen ons best om de jongere doelgroep te bereiken, onze site wordt bijvoorbeeld heel goed door die categorie bezocht, maar daar moet niet de focus liggen.”

NEE

Frans Klein, directeur video bij de NPO

Waarom bent u het oneens met deze stelling?

“Kijkcijfers zijn een van de meetbare doelen in de televisiewereld. Daarover moeten wij dus ook verantwoording afleggen aan stakeholders. Maar het is pertinent onwaar dat het bij de publieke omroep vooral draait om scoren. We maken onze programmering op basis van de inhoud, kwaliteit, publieke waarde, impact en evenwicht in de programmering.”

Antoinette Hertsenberg zegt dat er weinig journalistiek-inhoudelijke programma’s zijn voor de jongere doelgroep. Is dat zo?

“De kernprogrammering van de publieke omroep is journalistiek, actualiteit en opinie. Met een juiste balans in het achterhoofd moeten we soms ook een programmering creëren voor doelgroepen die minder afstemmen op het nieuws – zoals die doelgroep van 20 tot 49 jaar. Amusement en journalistiek-inhoudelijke programma’s kunnen daarbij heel goed naast elkaar bestaan. We hopen dat kijkers van amusementsprogramma’s blijven hangen bij informatieve programma’s zoals Radar.”

De NPO is bezig te verjongen, terwijl jongeren nauwelijks meer naar lineaire televisie kijken. Heeft het wel zin om zoveel focus op die doelgroep te leggen?

“Ja, en dat doen we omdat wij er voor de hele samenleving willen zijn. Onze oudere doelgroep is heel groot en trouw. Jongeren kijken wel degelijk tv, maar ze kijken meer gericht naar een programma en zappen dan verder. De truc is om een goede balans in de doelgroepen te krijgen, om ook de jongere doelgroep vast te houden.”