Spring naar de content

Mara Grimm: ‘Beperking is een stimulans voor de creativiteit’

Mara Grimm, website Crisiskoken en Crisiskookboek: ‘Sommige chefs gingen helemaal los met twee blikken witte bonen in tomatensaus.’

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Tom Kellerhuis

Ze dacht dat ze voorlopig niet terug kon naar Parijs, en dat was mooi shit voor het boek over de gastronomie van de Franse hoofdstad waar ze al een tijdje aan werkte. Culinair journalist Mara Grimm woont namelijk deels in Parijs en deels in Amsterdam. “Ik heb er een zoldertje, daar wilde je echt niet zitten tijdens de lockdown, die strenger was dan bij ons. Bovendien gaat de wereld toch helemaal veranderen, dus dat boek over gastronomie zoals die voor de lockdown was, is nu al gedateerd. Ik ben ooit afgestudeerd op oorlogskookboeken en wilde sindsdien al jaren iets met arme keukens doen; deze crisis bleek het perfecte moment. De gerechten zijn behalve betaalbaar en eenvoudig vooral uitzonderlijk lekker: de beperking is een enorme stimulans voor de creativiteit.” 

Binnen 24 uur na de lockdown stampte ze met haar vriend en reclamefotograaf Arno Bosma de website crisiskoken.nl uit de grond. Hoewel ze de site begonnen met maar twee recepten, hadden ze de eerste maand meteen al 100.000 unieke bezoekers.
Elke dag een nieuw recept. Die komen deels uit Grimms eigen verzameling, en deels van bevriende (sterren)chefs en professionele gourmets. Ze moesten eenvoudig zijn en makkelijk te maken, fascinerend, uiteraard goedkoop en bovenal smaakvol en het beste in zijn soort. “Sommige chefs kwamen met budgetversies van hun klassiekers, terwijl anderen juist helemaal losgingen met twee blikken witte bonen in tomatensaus.” 

Alle gerechten werden eerst in huize Grimm voorgekookt, om te zien of ze de toets der kritiek konden doorstaan, daarna om ze te fotograferen en op de site te zetten. “De gehaktballen van drie-sterrenchef Jonnie Boer leken me wat gewoontjes, tot ik ze ging maken. Wauw. Dit zijn de beste ballen die ik ooit heb gegeten!” 

De site was meteen een succes, maar wegens Grimms voorliefde voor papier moest en zou er ook een boekje komen. In eigen beheer wel te verstaan, en op de goedkoopst mogelijke manier. Hoewel fotograaf Bosma over een studio in Amsterdam-Noord beschikt, heeft hij alle foto’s met een eenvoudige camera op het balkon met natuurlijk licht geschoten. Vaak op een symbolische ondergrond, zoals de krant op de dag van de lockdown of de spierwitte cover van de Italiaanse Vogue, als eerbetoon aan het verplegend personeel. 

Ook werd dicht bij huis een drukker gevonden. “In veel kookboeken worden lokale en duurzame ingrediënten gepromoot, maar de boeken zelf worden negen van de tien keer gedrukt in Italië, Spanje en zelfs China. Niet echt lokaal en duurzaam.” Crisiskoken is daarom gedrukt op een partij gerecycled papier bij de vanuit de krakersscene ontstane drukkerij Raddraaier in Amsterdam. Vandaar dat de oplage is gelimiteerd op 9500 exemplaren; dan is het papier op. Daarvan was ruim tweederde al voor publicatie verkocht. Van de prijs (€14,99) gaat €2,50 naar de Voedselbank, die zich nu al mag verheugen op een cheque van minimaal 15.000 euro. En drie keer raden wie de cover heeft gemaakt. Mara Grimm: “Ik had nog nooit een pan getekend, maar hij was meteen goed en bruikbaar.”

Word lid van HP/De Tijd