Verborgen portret ontdekt onder Picasso’s ‘De blauwe kamer’
Al in 1954 werd voorzichtig vermoed dat het doek waar Picasso zijn beroemde ‘De blauwe kamer’ op schilderde, niet meer blanco was toen de Spaanse kunstenaar aan het meesterwerk begon. Sommige penseelstreken correspondeerden niet met de zichtbare afbeelding. Onderzoekers ontdekten onlangs wat, of eigenlijk wie er achter de badende vrouw schuilgaat: een besnorde man met vlinderstrik.
Het schilderij, een van de bekendste werken uit de begin twintigste-eeuwse blauwe periode van Picasso, werd sinds 2008 onderzocht. Al in de jaren negentig was de onderliggende tekening vaag te zien, maar nog niet goed genoeg om ook te zien wat het voorstelde. Tot het doek in 2008 werd gekanteld, en de oorspronkelijke verflaag met nieuwe methodes steeds beter bekeken kon worden. Met behulp van infraroodtechniek werd een man met colbert, vlinderstrik en meerdere ringen om zijn vingers onder de lagen blauwe verf ontdekt. Zijn hoofd rustend in zijn hand, nog niet wetend dat hij overgeschilderd zou worden ten faveure van een naakte vrouw die zich wast in een tobbe. Om de kleuren van het onderliggende portret te identificeren, wordt verder onderzoek gedaan. Het team wil het beeld digitaal recreëren. De grootste vraag is nu: wie is deze man?
Meer verborgen afbeeldingen
Hoewel de vondst bijzonder is, zijn kenners niet verbaasd dat Picasso zijn doeken hergebruikte. De schilder kon niet voor elk idee een nieuw doek betalen, en schilderde daarom soms zelfs op karton. Ook onder zijn schilderij ‘La Vie’ uit 1903 werd een schets gevonden waaruit bleek dat hij de afbeelding later veranderd had, en onder de verflagen van ‘Strijkende vrouw’ uit 1904 bevindt zich een afbeelding van een man met een snor.
Beeld via The Independent