Spring naar de content
bron: support your locals

De mooiste lokale producten

Om lokale voedselproducenten door de coronacrisis heen te helpen, zette Samuel Levie samen met een aantal bevriende collega’s Support Your Locals op.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Jan Pieter Jansen
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is dt728x90f.jpg

Je inkopen doen bij lokale ondernemers, het klinkt als een vanzelfsprekendheid. Toch verkiest de gemiddelde Nederlander een grootschalige supermarkt steeds vaker boven de plaatselijke bakker.

In maart zorgde het sluiten van de horeca ervoor dat de hiervan afhankelijke voedselproducenten in zwaar weer terechtkwamen. Voedselondernemer Samuel Levie realiseerde zich op dat moment dat de mooiste lokale producten vaak naar de horeca gaan, waardoor de consument ze niet direct weet te vinden. Om hier verandering in te brengen, en om lokale voedselproducenten door de coronacrisis heen te helpen, zette hij samen met een aantal bevriende collega’s Support Your Locals op. 

Met dit concept sloegen vijf Amsterdamse voedselondernemers de handen ineen om een gezamenlijke box met hun mooiste producten online aan te bieden. Met worstenmakerij Brandt & Levie is de initiatiefnemer zelf verantwoordelijk voor de vleeswaren in zijn box, maar aan verscheidenheid is geen gebrek. Een bakkerij, een boerderij, een zuivelproducent en enkele andere speciaalzaken maken het palet compleet.

Wat begon als Amsterdams initiatief is inmiddels uitgegroeid tot een landelijke campagne. Aan de producenten die willen meedoen worden geen specifieke kwaliteitseisen gesteld. Levie: “De korte keten is het leidende criterium. We gaan ervan uit dat de producten die worden aangeboden over het algemeen van hoge kwaliteit zijn.” Voor zijn eigen box kan hij dit in ieder geval beamen, en dat heeft de afgelopen periode zijn vruchten afgeworpen. Sinds het begin van de crisis gaan er in Amsterdam gemiddeld duizend boxen per week de deur uit. Levie stelt dat de actie daarmee voor hem en zijn collega’s van substantieel belang is geweest om de afgelopen maanden financieel door te komen.

De weerbaarheid van onze bedrijven staat of valt met korte ketens.

Samuel Levie

Toch lijken de consumenten de laatste tijd weer meer in hun oude patronen te vervallen, waardoor de toekomst van Support Your Locals onzeker is. Het is de bedoeling om het project deze zomer nog door te zetten, maar Levie zegt dat dit afhankelijk is van de vraag. Wel laat hij weten dat de landelijke campagne blijft doorlopen en benadrukt hij het belang van korte ketens: “De weerbaarheid van onze bedrijven staat of valt hiermee. Mocht er in de toekomst weer een situatie als deze ontstaan, dan is het essentieel dat wij naast de grote complexere voedselketens kunnen blijven afzetten.”

In dat opzicht realiseren de voedselproducenten zich volgens Levie nu eens te meer hoe belangrijk het is om de weg naar de consument ook zelf te kunnen vinden: “Als er één ding is dat deze crisis heeft laten zien, is het wel dat je als bedrijf kwetsbaar bent door te veel op één paard te wedden.” Brandt & Levie was voor de crisis voor zo’n veertig procent afhankelijk van de horeca. Daarom is Levie nu zelf ook druk bezig de verschillende wegen af te tasten. Hij voorziet in dat kader ook een andere mogelijke positieve verandering: “Voorheen consumeerden Nederlanders kwaliteitsproducten voornamelijk buiten de deur. Dit kan zomaar eens meer naar binnenshuis gaan verschuiven.”

Word lid van HP/De Tijd