De VVD presenteert: politiek clickbait
Lijstjes trekken de aandacht, zullen ze op de pr-afdeling van de VVD hebben gedacht. In tijden waarin nepnieuws op sociale media floreert en Amerikaanse websites als BuzzFeed en Vox het digitale landschap domineren, presenteert de VVD: 10 vormen van betutteling die echt niet kunnen. (Vooral nummer 3 zul je niet geloven, als we de VVD mogen geloven.)
De VVD heeft een tiental politieke standpunten – tegen een algeheel vuurwerkverbod, vóór gratis plastic tasjes – getransformeerd naar clickbait. Met jolige bewegende afbeeldingen en ironische bijschriften (‘Gezellig vuurwerk afsteken met oud en nieuw? Niks ervan! Want we gaan ervan uit dat iedereen een rund is.’) bombardeert de VVD een aantal stellingen waar de partij tegen is tot betutteling, en schrijft: ‘Volgens ons hoeft wat politici vinden over ballonnen en mooie oude auto’s niet opgelegd te worden aan de rest van Nederland. Zullen we het gewoon een beetje leuk houden?’ Immers: ‘Wij mensen weten prima wat goed is voor onszelf en voor onze omgeving.’
Het bericht schiet zijn doel niet voorbij, en wordt – ironisch genoeg – opgepikt door verwonderde Twitteraars:
lol. de VVD heeft een stagiair van een HBO mediastudie weggeplukt om hun online campagne te doen.https://t.co/pxa8m3BZJl pic.twitter.com/P9fYJBjXcu
— Tim Hofman ♔ (@debroervanroos) 7 december 2016
VVD goes BuzzFeed https://t.co/QD6m5LpUPs
— Lammert de Bruin (@lammert) December 7, 2016
‘Wij mensen weten prima wat goed is voor onszelf en voor onze omgeving.’ Klimaatscepsis is so hot right now. https://t.co/c8SyG21F7h
— Lisa Bouyeure (@lisabouyeure) December 7, 2016