Bananenselfies tegen racisme blijken geplande marketingcampagne
Het leek allemaal zo hoopgevend. De irritante, racistische gewoonte van voetbalhooligans om donkere spelers een banaan naar het hoofd te slingeren werd massaal aangepakt. Nadat de Braziliaanse Barcelona-speler Dani Alves had besloten het stuk fruit van de schil te ontdoen en gewoon op te eten, kreeg hij massaal steun van andere voetballers, die onder de hashtag #weareallmonkeys foto’s van zichzelf postten met een banaan in de hand.
Maar hoe spontaan het in eerste instantie ook leek, binnen de miljardenindustrie van het internationale voetbal wordt weinig aan het toeval overgelaten. Zo ook de bananenselfie-actie. Het blijkt nu dat een Braziliaans reclamebureau al een tijdje geleden ingeschakeld werd door de vader van Neymar, die als een van de eersten een foto postte en daarmee de hype ontketende. De actie bleek al een tijd geleden uitgedacht te zijn, het wachten was alleen nog op het juiste moment.
Uiteraard is enige zelfbevlekking en image-building niet vreemd in de ijdele wereld van het voetbal, en dus werd de hashtag al gauw voor dit doel misbruikt. Luis Suárez, in het verleden zelf geschorst vanwege racistische incidenten, poseerde ook met de kromme vrucht en kreeg veel Twitter-comments die zijn hypocrisie aan de kaak stelden.
Maar niet alleen spelers poseerden met een banaan, ook politieke bobo’s en FIFA-hotemetoten gingen massaal met de gele energiebom aan de haal. De Italiaanse premier Matteo Renzi en bondscoach Cesare Prandelli deden ook aan de hype mee en moraalridderden zichzelf het wereldwijde web op.
Hoewel de actie natuurlijk briljant is bedacht door het reclamebureau, hangt er toch een zweem van schijnheiligheid omheen. Het is maar de vraag of de bananenselfies het komende WK verschil gaan maken. Een stuk fruit als symbool van de vermoorde onschuld is geen garantie voor een voetbalspel zonder racisme.