Spring naar de content
bron: anp

Apartheid in kalifaat Mokum: mannen en vrouwen gescheiden tijdens Hamas-demonstraties

In Amsterdam gelden twee wetten: die voor de mohammedaan en die voor de niet-mohammedaan. ‘Bij zo’n Hamas-demonstratie in Amsterdam, maar bij elke islamitische demonstratie waar dan ook ter wereld, is er altijd een ordedienst van hele enge baardmannetjes’, schrijft Arthur van Amerongen. ‘Die kereltjes brullen dan dat de vrouwen achter de mannen moeten staan en ze gebruiken nog net geen zwepen.’

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Arthur van Amerongen

De lezer denkt natuurlijk: wat is dat nou weer voor rare klikaaskop, heeft die dekselse Van Amerongen mij er weer in laten stinken? Nou, niet echt hoor, want wat las ik in Het Parool?

Burgemeester Halsema: man-vrouw scheiden bij demonstraties is wettelijk toegestaan.

Op Plein ’40-’45 kwamen op 22 oktober zo’n zeshonderd mensen samen. De demonstr”nten droegen vlaggen met Koranteksten, die waren uitgedeeld door organisator Hizb ut-Tahrir, een radicaal-islamitische beweging. Ook waren borden te zien met leuzen als ‘Tweestatenoplossing = verraad’ en ‘Palestina is een kwestie voor alle moslims’. Opvallend was dat mannen en vrouwen hier van elkaar werden gescheiden. 

Voor Annabel Nanninga (JA21) reden om vragen aan burgemeester Halsema te stellen. Ze wilde onder meer weten of de gemeente vooraf hiervan op de hoogte was en, als dit het geval was, of de gemeente heeft overwogen de demonstratie niet te laten doorgaan. Halsema zegt dat het niet bij de driehoek – burgemeester, politie en het openbaar ministerie (OM) – bekend was. Maar zelfs als het bekend was geweest, had ze dit niet kunnen tegenhouden, omdat het valt binnen de grondwettelijke vrijheid van geloofsbelijdenis, zoals die in de grondwet is vastgelegd. In een brief aan de raad schrijft ze: ‘Onze democratische rechtsstaat kent geen juridische grondslag die deze wijze van demonstreren verbiedt, net zoals het scheiden van mannen en vrouwen ook niet verboden is in bepaalde religieuze instellingen en scholen.’

Maar lieve burgemeester Halsema: kent onze democratische rechtsstaat een juridische grondslag voor genderneutrale toiletten, en zo ja: zijn er dan al genderneutrale toiletten in publieke ruimtes in bijvoorbeeld delen van Amsterdam-West met een mohammedaanse meerderheid?  

Het is natuurlijk bespottelijk dat een GroenLinks-burgemeesteres, die feminisme hoog in haar vaandel heeft staan, de scheiding tussen mannen en vrouwen op basis van islamitische wetten toestaat. Halsema mompelt dus wat over vrijheid van geloofsbelijdenis, maar hebben mohammedaanse vrouwen en gewone vrouwen dan ook recht op een eigen pispot in de publieke ruimte, of moeten ze noodgedwongen de plee delen met ‘kansenjongeren’? 

Altijd gezeik met genderneutraal pissen in 020. Wie herinnert zich nog wildplasepidemie van vrouwen in Amsterdam? Ik citeer: “Door het gebrek aan toiletten in de stad voelen Amsterdamse vrouwen zich genoodzaakt om bij hoge nood maar wild te plassen. Uit onderzoek van NRC Handelsblad blijkt dat er maar één openbare toilet voor vrouwen is in de stad.” 

Het is die eeuwige spagaat bij GroenLinks: enerzijds het doodknuffelen van mohammedanen (die zelden of nooit op GL stemmen) en anderzijds het stimuleren van zaken die de vrome moslim veracht, zoals dat hele van bovenaf opgelegde LGBTQQICAAPF2K+-gedoe, de gaybra’s en de regenboogvlaggen die door ‘jongeren’ in de hens worden gestoken.

AT5 vervolgt: “‘Amsterdam is helemaal niet plasvriendelijk, dat is heel slecht gesteld. Dat is in heel Nederland en de hele wereld zo, maar in Amsterdam is het heel slecht. Er zijn 33 urinoirs voor mannen en er is één proeftoilet voor vrouwen’, zegt NRC-redacteur Paul Steenhuis. De vrouwen die AT5 sprak beamen dat zij soms niet anders kunnen dan wildplassen. ‘Ik ben toen tussen de geparkeerde auto’s gaan zitten, want je moet toch wat. In mijn broek plassen is geen optie’, vertelt een vrouw. ‘Ik kon het een keertje niet meer ophouden. Ik voelde mij echt heel smerig’, reageert een tienermeisje.”

En hoe zit het eigenlijk met de genderneutrale plees in het Westerpark, een plan van uiteraard D66? Ik zou mij als meisje niet veilig voelen op zo’n toilet in dat multiculturele park. Als jongen wellicht wel, maar dan kan ik net zo goed bij de pisbak gaan scharrelen. 

Het is die eeuwige spagaat bij GroenLinks: enerzijds het doodknuffelen van mohammedanen (die zelden of nooit op GL stemmen) en anderzijds het stimuleren van zaken die de vrome moslim veracht, zoals dat hele van bovenaf opgelegde LGBTQQICAAPF2K+-gedoe, de gaybra’s en de regenboogvlaggen die door ‘jongeren’ in de hens worden gestoken. Een jaar geleden waren de Amsterdamse moslims woedend op Halsema, omdat de burgemeester gevraagd had of een verklaring – die opriep geweld tegen lhbtq’s te veroordelen en opkwam voor slachtoffers van deze vorm van discriminatie en geweld –  te ondertekenen. Onder andere De Blauwe Moskee in Nieuw-West verwierp de oproep en noemde deze ‘absurd, discriminerend en beschuldigend’

In Amsterdam gelden twee wetten: die voor de mohammedaan en die voor de niet-mohammedaan. Bij zo’n Hamas-demonstratie in Amsterdam, maar bij elke islamitische demonstratie waar dan ook ter wereld,  is er altijd een ordedienst van hele enge baardmannetjes. Die kereltjes brullen dan dat de vrouwen achter de mannen moeten staan en ze gebruiken nog net geen zwepen. Nooit zit er een vrouw bij zo’n zedenbrigade. Toen ik in Brussel woonde en aan een opleiding tot islamitische godsdienstleraar was begonnen in Molenbeek, zat het zaaltje van de club die het organiseerde bomvol op de introductieavond. Mannen en vrouwen door elkaar en heel veel leuke en gezellige Marokkaanse meisjes droegen geen hoofddoek en waren hip gekleed. Ik verheugde me op het studiejaar want er is niets leukers dan etnisch te gaan. Een griezelig mannetje met een profetenbaard en een jurk barstte in woede uit en brulde dat alle mannen vooraan moesten zitten en de vrouwen achteraan. De volgende cursusdag was de boel flink uitgedund. De hippe meisjes waren verdwenen en de meisjes die geen hoofddoek droegen, droegen er nu wel eentje. Niks Duizend-en-een-Nacht. 

Ik ben benieuwd of de überfeminist Frenske Timmermans, een boezemvriend van de antisemiet Corbyn, zich tijdens de verkiezingscampagne van Groep Timmermans in een moskee zal laten fotograferen in de mannensector.

Wat te denken van de Vrije Universiteit, met een gebedsruimte waarin de mannen en de vrouwen gescheiden bidden? Ik moest denken aan die walgelijke Jeremy Corbyn, die tijdens zijn volkomen mislukte verkiezingscampagne in een moskee vooraan bij de mannetjes ging zitten, gescheiden van de vrouwen. Dat werd nog een hele rel: “Labour-leider Jeremy Corbyn raakte vandaag verwikkeld in een nieuwe segregatieruzie nadat bleek dat hij campagne had gevoerd tijdens een evenement waar moslimvrouwen werden gescheiden van mannen. Corbyn sprak in de Finsbury Park-moskee in Noord-Londen, ooit verbonden met haatprediker Abu Hamza en de 7/7-bommenwerpers, waar de aanwezigen zaten op basis van hun geslacht. Tijdens de bijeenkomst van de Coalition Against Islamophobia in zijn kiesdistrict in 2012 werd de left-winger gefotografeerd terwijl hij sprak in een zaal waar overwegend Aziatische mannen en vrouwen gescheiden waren.” Ik ben benieuwd of de überfeminist Frenske Timmermans, een boezemvriend van de antisemiet Corbyn, zich tijdens de verkiezingscampagne van Groep Timmermans in een moskee zal laten fotograferen in de mannensector. De islam is al een splijtzwam gebleken in zijn Linkse Wolk. En wat zei Kauthar Bouchallikht tegen de NRC: apart zitten mannen en vrouwen kan een vorm van vrijheid zijn. Ja, en honderd zweepslagen omdat je buurman Mo goeiendag hebt gezegd is ook vrijheid.

Met uw donatie steunt u de onafhankelijke journalistiek van HP/De Tijd. Word donateur of word lid, al vanaf €5 per maand.