Spring naar de content
bron: anp

Even bellen met… Tania Kross

Omroep Max gaat in het nieuwe programma Aria op zoek naar operatalent. Mezzosopraan Tania Kross is jurylid en vertelt vanuit het zonnige Curaçao over de talentenjacht.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Camiel Beekers

Wordt dit het nieuwe kijkcijferkanon van het najaar?

“Ik weet niet of Aria gemaakt is om een kijkcijferkanon te worden, maar het zou een leuke bijkomstigheid zijn. Niemand had ooit gedacht dat een bakprogramma zo groot zou worden, dus waarom dit programma niet? We willen samen met elkaar iets beleven. We willen dat kippenvelmoment hebben als we zien dat iemand ontzettend zijn best doet om een taart te bakken of een aria te zingen. Ik vind het mooi dat ik daarvan deel mag uitmaken en zo opera toegankelijk kan maken voor het grote publiek. Of opera daarvoor niet te ingewikkeld is? Als ik, afkomstig van Curaçao en zonder klassieke achtergrond, opera kan begrijpen, dan kunnen anderen dat ook.”

Zijn de kijkers het zo onderhand niet beu om weer naar een talentenjacht te kijken?

“Dat vroeg ik mij ook af. Het verschil is alleen dat zangers die meedoen aan andere talentenjachten echt op zoek zijn naar geluk. Onze kandidaten hebben hun geluk al jaren geleden gevonden, want het ontwikkelen van een klassieke stem vergt vele jaren studie. Ze hebben alleen nog het laatste zetje nodig om gezien te worden. Dat zorgt voor een andere invalshoek en dus ook een ander soort talentenjacht. Daarnaast moet je als operazanger niet alleen maar staan en zingen; daar komt veel meer bij kijken. Aan alle knoppen wordt gedraaid om een allrounder te krijgen die het enorme kunstwerk van koor, dirigent en orkest kan dragen door akoestisch te zingen in een zaal met 1500 man. Een opera is eigenlijk de Olympische Spelen voor zangers.”

Wat maakt Aria beter dan programma’s als We Want More of The Voice?

“Ik zeg niet dat we onszelf meten met andere shows. Ik heb waardering voor iedereen die zingt, want ik vind zingen geweldig. Opera is echter een ander genre, waar heel veel discipline en doorzettingsvermogen voor nodig is. Je breekt niet zomaar door. Daarom is de prijs ook een opleiding aan de Nationale Opera Studio. Als ik nog in mijn beginfase zou zijn, dan zou ik zeker willen meedingen naar zo’n prijs.” 

Had u daarvoor zelf ook meegedaan aan een talentenjacht?

“Absoluut, het is de ultieme investering in je stem. Ik heb vroeger al veel concoursen gedaan. In 2000 won ik bijvoorbeeld het Cristina Deutekom Concours en de NPS Cultuurprijs. Ik wilde altijd nieuwe oren naar mijn stem laten luisteren. Ik vond het dan het leukst als ik na afloop met de jury kon zitten om te horen wat ze ervan vonden. Dat geldt voor onze kandidaten ook: ze vinden het geweldig dat ze commentaar krijgen van mensen die er verstand van hebben. Vaak is het mooi wat ze zingen, maar in het programma zie je dat de performance van ‘mooi’ naar ‘fabuleus’ gaat. De ontwikkeling zie je voor je ogen gebeuren, en dat vind ik mooie televisie.” (CB)

Aria is vanaf zondag 10 oktober om 20.30 uur te zien op NPO 1.