Spring naar de content
bron: hyundai

Een feest voor de zintuigen

Met de adembenemend mooie Hyundai Ioniq 5 is elektrisch rijden voor het eerst echt leuk en stijlvol. 

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Jo Simons

De wereld gaat veranderen. Alles wordt groen en duurzaam. Fris en monter zien we de toekomst tegemoet. De bijtjes zoemen, de vlinders fladderen, de vogels fluiten. 

Frenske heeft het zelf gezegd, sterker nog hij heeft het verordonneerd. En Frenskes wil is wet, want hij is de ongekroonde EU-koning van alles wat groen en duurzaam moet. 

De onderdanen knikken van ja. Maar geen hond weet hoe dat allemaal zou moeten. Zon, wind, alternatieve technieken, de weg naar de toekomst ligt open, maar zonder richtingaanwijzers.

En als niemand weet hoe het moet,
worden de problemen vakkundig doorgeschoven van boven naar beneden en van beneden naar boven. 

Zo zijn de directieven van Brussel al doorgesijpeld naar plaatselijk niveau, want als elke stad en elk dorp groen is, is de hele wereld groen. Zo simpel is het. Het begint altijd bij onszelf en nooit eens bij een overheid die zorgt dat de boel voor elkaar is.

En GroenLinks zou de Groene Khmer niet zijn als Amsterdam niet meteen het stedelijk voortouw zou nemen. Als je de bizarre grote groene stekkers, idiote billboards die op weg zijn to a sustainable future en de emissieloze opschriften van bus en tram moet geloven, is de hele stad al zo groen als gras. 

Maar dat kan nog beter. Zoals elke rechtgeaarde draaihals-politicus wist ook de toenmalige Amsterdamse verantwoordelijke wethouder Sharon Dijksma de weg naar de loze roeptoeter te vinden: Amsterdam gaat elektrisch rijden! Knoop het in uw oren!

In 2025 moeten er zo’n 20.000 elektrische laadpunten zijn. Twintigduizend! Over vier hele jaren dus. Dat zijn er vier per straat in de hoofdstad, vijfduizend per jaar. Los van het bizarre feit dat vier per straat natuurlijk slaande ruzie wordt voor die vijftig auto’s per straat. Dus 200.000 zou het probleem beter oplossen, want veertig per straat.

Maar zelfs die vier per straat wordt een helse klus, en ik hoop dan maar dat ze de laadpalen al besteld hebben, want elk dorp in Nederland heeft ze ook nodig. De hele stad moet ervoor open en dat opgeteld bij het achterstallige kadeherstel en de vervanging van tientallen bruggen op cruciale verkeersaders door stad. Tegelijkertijd moet de stad samen met het hele land van het gas af. Dat wordt een babylonische chaos die zijn weerga niet kent. 

Wethouder Sharon Dijksma riep: Amsterdam gaat elektrisch rijden! Knoop het in uw oren!

Dijksma schoof de klus automatisch door naar energieleverancier Liander. De voorlichter daarvan vindt het een uitdaging en voorziet knelpunten; voorlichterstaal voor ‘een verschrikkelijke hoop ellende’ en ‘dat gaan we nooit redden’. Maar we gaan vrolijk door, want de aarde moet gered nietwaar? En de aarde wacht niet op Amsterdam of welke stad of welk dorp ook dat de verandering niet kan bijbenen. 

Het gaat de klimaatactivisten echter lang niet snel genoeg. Op de internationale autobeurs IAA Mobility, die onlangs in München werd gehouden, was politiemacht nodig om hun acties in goede banen te leiden. De Duitse automerken die eerder bereid waren om zelfs de boel op te lichten om aan Frenskes normen te voldoen, doen nu weer hun stinkende best om in recordtempo overal een elektromotor en een accu in te gooien. Natuurlijk levert dat een behoorlijke auto op als BMW, Mercedes en Audi dat doen, maar ze zijn prijzig. 

Toyota, dat lang inzette op waterstof, ziet vooral heil in vaste-stof-accu’s, die een stuk minder brandgevaarlijk zijn dan de vloeistofbroertjes van nu. Het andere merk dat al lang inzette op H2 zegt dat nog steeds te doen maar komt dit jaar juist met de meest spectaculaire honderd procent elektrische auto van dit moment, de nieuwe Ioniq 5.

De Ioniq 5 is van de hand van de ‘onbekende’ designgrootheid SangYup Lee

Hij is adembenemend mooi om te beginnen, en dat is eigenlijk niet verwonderlijk, want hij is van de hand van de ‘onbekende’ designgrootheid SangYup Lee, die na een indrukwekkende carrière bij de grote Europese merken, waaronder Bentley, sinds 2016 bij Hyundai de mooiste dingen maakt.

Hij is groot, maar zo oogt hij niet, een kunst op zich. Met een wielbasis van drie meter en totale lengte van 4,64 en 1,90 breed, maar op een foto is dat niet te zien. Van binnen een zee aan ruimte in een stijl die nog niet eerder is toegepast in een automobiel. Twee elegante displays voor alle mogelijke en onmogelijke informatie en besturing. Twee voorstoelen met uitschuifbare beensteunen voor languit loungen tijdens het laden, dat jammer genoeg maar 18 minuten duurt voor 80 procent, aan een 350 kW-laadpunt, dat spreekt. Ze komen als 170, 217 of 305 pk en ook vierwielaangedreven. Twee soorten batterijen, van 58 of 73 kWh, geven een radius van 384, 460 of 481 km. De kleinste motor levert 350 Nm koppel, de grootste 605. De topsnelheid is begrensd op 185 kilometer per uur. Er is geen gadget of veiligheidssysteem dat er niet op zit en rechtuit parkeren doet hij zonder hulp in het kleinste gaatje. Voor het eerst is elektrisch rijden echt leuk en stijlvol. 

Vanaf €43.500.