Spring naar de content
bron: nationaal archief

De stelling: ‘Radio moet meer met zijn tijd meegaan’

Podcasts winnen sterk aan populariteit. Op de radio verandert ondertussen weinig. Zeker jongere luisteraars laten de radio steeds vaker links liggen. Moeten radiozenders beter hun best doen om van de mogelijkheden van deze tijd gebruik te maken?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Jelle Brumsen

JA

Patrick Kicken, voormalig dj bij Radio Veronica, maker podcast Leven zonder stress

U bent voor, waarom?

“Radio staat stil, er gebeurt nog steeds hetzelfde als twintig jaar geleden: hele lappen met file- en flitsnieuws, elk halfuur reclame, het belletje, het grapje. En radio is in Nederland al vrij klinisch: alle deukjes moeten eruit, het mag geen seconde stilvallen. Dat irriteert me ook zo aan Radio 1: altijd die bumpertjes, die geluidjes, waarom moet dat? Er is gewoon heel weinig innovatie.”

Waar komt dat dan door?

“De mensen die het langst meegaan in de radiowereld zijn de conservatievelingen. Er wordt gedacht: zo doen we het al jaren, het is nu toch wel bestendigd. Ze overwegen niet dingen eens op een andere manier te proberen. Dat vind ik wel treurig.”

Overstijgt de populariteit van de podcast die van de radio?

“Wat betreft verdienmodel nog niet: het probleem met de podcast is dat we nog met veel verschillende apps en platforms zitten. Maar als dat verandert, zie ik het wel somber in voor de radio. Want waarom zou je in je auto nog reclame gaan zitten luisteren terwijl je gewoon zelf je favoriete podcast kan starten? Het is een beetje hetzelfde als met Netflix natuurlijk. Ik denk dat de consument het beu wordt dat hij heel lang moet wachten voordat hij krijgt wat hij wil.”

Gaat de radioluisteraar uitsterven?

“De radioluisteraar wordt steeds ouder, jongeren vinden het gewoon ouderwets. Uiteindelijk denk ik dus van wel, tenzij de radio een vorm weet te vinden die meer aansluit bij de huidige tijd: gerichter adverteren bijvoorbeeld.”

NEE

Michiel Veenstra, voormalig dj bij 3FM, programmadirecteur en dj bij Kink

U bent tegen, waarom?

“De vorm van radio is traditioneel, maar daarmee ben je niet ouderwets. Er is de afgelopen jaren veel veranderd, bijvoorbeeld in het contact met de luisteraar. Vroeger moest je een brief sturen of bellen, nu is er door middel van een app en sociale media eenvoudig een-op-eencontact mogelijk tussen luisteraar en radiomaker. Ook zijn er tegenwoordig veel meer distributiemogelijkheden. Vroeger was je afhankelijk van het aantal zenders dat op de FM-band paste. Nu is dat niet meer zo en zenden we bijvoorbeeld met Kink online en via DAB+.”

Overstijgt de populariteit van de podcast die van de radio?

“Dat denk ik niet. De podcast is natuurlijk veel meer aanwezig dan zeg vijf jaar geleden, dat merk ik ook aan mijn eigen mediaconsumptie. Maar toch denk ik dat radio en podcast geen concurrenten van elkaar zijn. Zo is bij radio het live-element heel belangrijk. Of het nou gaat om nieuws of trivialere zaken, radio is de soundtrack van het moment. Het klinkt heel anders op een zwoele dinsdagavond in augustus dan op een koude donderdagochtend in december. Nou ja, goede radio dan.”

Gaat de radioluisteraar uitsterven?

“Nee. Vaak heb je niet de mogelijkheid om aandachtig naar een podcast te luisteren. Dan kan je een playlist aanzetten, maar daarin moet je constant zelf keuzes maken. Ik denk dat veel mensen het nog steeds fijn vinden als hun keuzes uit handen worden genomen. Dat doet de radio.”