Spring naar de content

Italiaans design met een stekker

Fiat propt al het mogelijke in zijn eerste elektrische karretje, de New 500. Het levende bewijs dat retro geen vloek hoeft te zijn.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Jo Simons

Het gaat allemaal niet vanzelf, en het verkopen van een auto al helemaal niet in deze barre tijden. 

Ze raken ze aan de straatstenen niet meer kwijt, want er is nergens meer peil op te trekken. Niemand weet wat de subsidiëring gaat worden van de half of helemaal elektrische bolide de komende jaren, want onze wijze man op economische zaken draait willekeurig op elk gewenst moment als een Dr. Mabuse aan de subsidieknoppen. Er is ook geen zicht op de prioriteiten van de auto-industrie de komende jaren en wat er dus op de markt gaat komen, mede door de subsidiechaos, met in elk land weer andere regels. Los van het vraag of je morgen überhaupt nog een salaris hebt waar je de boel mee zou moeten betalen.

Private lease lijkt nog wat soelaas te bieden, want bij verlies van baan mag je het contract nu veelal opzeggen, hoor ik voortdurend voorbijkomen in de commercials.

Hoewel we nog steeds in de woestijn staan te roepen dat waterstof de toekomst is, is de werkelijkheid weerbarstig. 

Hadden we in vroeger dagen nog een overheid die stuurde, een politiek met visie en een wetenschap die maatgevend was, nu moeten we het doen met een politiek die vooral beslist op basis van het aantal kiezers dat het oplevert, een wetenschap die fake news wordt genoemd en een overheid die haar rapporten en beleidsplannen in mekaar laat schroeven door gehaaide bedrijven die precies weten wat een minister graag wil horen. 

Aan het stuur van het spookschip dat Energietransitie heet staat onze grote roerganger Wiebes.

Zo vaart het spookschip dat Energie-transitie heet met aan het stuur onze grote roerganger Wiebes op het kompas van het Rotterdamse Adviesbureau Trinomics, dat op zijn beurt de vlag laat hangen naar wat zijn opdrachtgever graag wil zien. Wie betaalt, bepaalt per slot. De cirkel is rond. En we zouden geen echte democratie zijn als in dat rapport niet iedereen die het minst of geringste idee heeft om ergens wat energie te sparen of warmte af te vangen in ieder geval genoemd zou worden. Maar liefst 84 verschillende opties passeren de revue, je zal eens iemand vergeten! Maar beleid? Ho maar. 

Van de meeste genoemde opties wordt al bij voorbaat gesteld dat ze niet realistisch of lastig haalbaar zijn. Bij de rest, hoe veelbelovend ook, wordt een slag om de arm gehouden: kan, maar kan ook mislukken. Dus als die subsidie straks weggegooid geld is, dan heeft Wiebes dat zelf al voorspeld; onze minister is een bolleboos! Wilt u meedoen en uw zakken vullen met wat van de klaarliggende vijf miljard subsidie? Dan bent u net te laat. Het had gekund van
29 september 9.00 uur tot 22 oktober
17.00 uur kantoorsluitingstijd. 

Maar ook zonder u laveert onze minister vrolijk zingend doelloos door de baren en rijdt een kleine club Nederlanders die het kunnen betalen (want duur blijven ze) ook straks weer elektronisch, al euro’s verbrandend. Van uw belastingcenten, dat u het weet.

Voor wie nu eens mee wil doen maar zat te wachten op een klein maar fijn elektrisch karretje – hier is hij, de gloednieuwe Fiat 500, die – u had het niet geraden – ‘New Fiat 500’ heet. Dit om duidelijk te maken dat het hier niet de 500 is die in 2007 ook nieuw heette – tegenover de oude dus, die al 1957 op de markt kwam. Nou ja, New staat dus voor nieuw, maar is ook volledig elektrisch aangedreven. 

De 500, levend voorbeeld dat retro geen vloek hoeft te zijn, net als de klapper die BMW maakte met de retro Mini, en Fiat eerder met de nieuwe Panda, die het merk al eens uit het slop haalde. De 500, die nu in China zelfs als merknaam aan de man wordt gebracht in vele varianten, komt volgende maand in de Nederlandse showroom met die New.

De afdeling marketing heeft bedacht dat ze beginnen met een cabrioversie, aangeprezen door Leonardo DiCaprio.

De afdeling marketing heeft bedacht dat ze beginnen met de top of the bill, een cabrioversie die aangekleed is door Armani, Bulgari en Kartell en die in een ‘one step for mankind’-achtige commercial aangeprezen wordt door Leonardo DiCaprio, die ook een milieuambassadeur blijkt te zijn.

Als u verder een uurtje of wat de tijd heeft, noem ik alle opties die op en aan het karretje gehangen zijn: alles wat er het afgelopen decennium aan alle mogelijke elektronica aan alle mogelijke auto’s aangebracht is. Kortom, een rijdende smartphone die de omgeving aftast, naar verkeersborden, voorgangers, rijbanen, spelende kinderen, en die door spraak aangestuurd kan worden. De eerste maanden bent u bezig om alle gadgets feilloos onder de knie te krijgen.

La Prima heet de eerste versie. Hij kost een kleine €40.000, maar u scheurt daarmee wel lekker luxueus geheel gedesignd het voorjaar in, met 320 kilometer te gaan voor de volgende laadbeurt. Dak open, wind over het toupetje en: fuck corona!

Onderwerpen