Spring naar de content

Eindelijk, de vliegende auto

Een langgekoesterde toekomstwens gaat binnenkort in vervulling: de auto gaat de lucht in. De Pal-V, een product van Brabantse bodem, lijkt het ideale vervoermiddel om files te vermijden. Als je hem kunt betalen, natuurlijk.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Jo & Leo Simons

Het is een beetje een vergeten duo, William Hanna en Joseph Barbera. De scheppers van de Flintstones, van Yogi Bear, Top Cat. Maar ook de Jetsons, een komische animatieserie over een doorsnee Amerikaans gezin dat in de toekomst leeft, zijn we een beetje vergeten. Zij leefden in de wereld die wij kennen van Chriet Titulaer, zeg maar. 

Ze wonen in Orbit City, een stad gebouwd op kilometers hoge palen. De bewoners vliegen van gebouw naar gebouw in capsules met glazen koepels met 360 graden zicht. 

Een terugkerende grap is dat de Jetsons nauwelijks wat te doen hebben; alles werkt immers automatisch of wordt door robots gedaan. Ze hoeven niet te lopen, want overal zijn loopbanden. Parkeerproblemen bestaan niet, omdat de vliegende schoteltjes in elkaar klappen en als koffertje kunnen worden meegenomen. 

In zo’n stad op tien kilometer hoge palen wilde ik niet wonen, maar zo’n koffertje…

Sinds kort is er een product van Nederlandse bodem dat aan de Jetsons doet denken: een vliegende auto. Jawel, een auto die gewoon kan rijden op de openbare weg en die ook kan vliegen. Hij komt uit Raamsdonkveer in Brabant. Binnenkort vliegen de dingen dus echt boven Nederland. Dit jaar nog, was het oorspronkelijke plan, maar het wordt waarschijnlijk volgend jaar.

Hij heet Pal-V. Dat staat voor Personal Air and Land Vehicle.

De Pal-V maakt veel minder lawaai dan een helikopter en is veel veiliger.

We zagen hem voor het eerst op de Autosalon van Genève. Dan denk je al snel: zal wel, hoeveel van die probeersels hebben we nu al niet gezien in de loop der tijd? Daar horen we straks niks meer van. Maar verdomd, de Pal-V is een blijvertje, een doorbijtertje en volgens Marco van den Bosch, marketingdirecteur, een doorslaand succes. In Nederland zijn er volgens hem al 25 van verkocht, de orderportefeuille zit al vol voor twee jaar productie.

Nu we er in Raamsdonkveer wat uitgebreider naar kijken, zien we toch echt een heel mooi ding. Het is een gyrokopter. Hij lijkt op een helikopter, maar waar een helikopter opstijgt dankzij motoraangedreven wieken die ook voor de voortstuwing zorgen, wordt de gyrokopter voorwaarts gedreven door een propeller aan de achterkant. Door de snelheid naar voren gaan de wieken, die geen motor hebben, draaien en creëren zo dezelfde opwaartse stuwing die ook een helikopter doet opstijgen, net zoals motoren een vliegtuig snelheid geven. Door die snelheid krijgen de vleugels draagkracht.

De gyrokopter is op zichzelf niet nieuw. Al voor de Tweede Wereldoorlog werd ermee gevlogen, maar hij werd uiteindelijk geen succes. De helikopter bleek handiger in opstijgen en landen op een klein veldje, terwijl de gyrokopter altijd een aanloopje en een uitloopje nodig had.

Maar nu de gyrokopter ook een auto is, blijkt hij veel dingen handiger en goedkoper te kunnen dan een gangbare heli. De Pal zet je in principe voor je huis, je stapt in, rijdt er ergens mee naartoe, net als met een auto. Of je rijdt naar het dichtstbijzijnde PAL-baantje, je vouwt in vijf minuten de auto vernuftig uit elkaar met een staart aan de achterkant, vouwt de wentelwieken uit, stijgt op en landt op een PAL-veldje. Daar klap je de vleugels en de staart weer in en je rijdt over de openbare weg naar je bestemming. 

Mocht de motor uitvallen, dan gaat het toestel stabiel zwevend naar beneden, zoals het vleugelzaadje van een esdoorn.

Voor de wegmodus is het principe van de Carver, een elektrische driewieler met gesloten cabine, toegepast. Dit is ook een Nederlandse uitvinding, van Chris van den Brink en Harry Kroonen. Net als bij de Carver helt de carrosserie in de bochten mee, zodat die sneller kunnen worden genomen. “Een toestel zoals de Pal-V heeft een grote toekomst,” meent Marco van den Bosch. De wegen slibben langzamerhand volkomen dicht, dus blijft over: de lucht in. Natuurlijk wel voor degenen die het kunnen betalen. 

Behalve voor de happy few is de Pal-V ook heel geschikt voor gebruik door politie, flying doctors, voor luchtverkenning of voor begeleiding van sportevenementen, zoals een wielerpeloton. Daarbij maakt het toestel veel minder lawaai dan een helikopter en is het veel veiliger. Mocht de motor uitvallen, dan gaat het toestel stabiel zwevend naar beneden, zoals het vleugelzaadje van een esdoorn. 

Tegen het einde van het jaar zijn de laatste testvluchten op het vliegveld van Gilze-Rijen achter de rug en heeft de Pal-V de laatste benodigde certificaten, zowel voor de weg als voor de lucht.

Voor het opstijgen heeft de Pal-V zo’n 180 meter nodig; voor het landen slechts 30 meter. Hij vliegt met een snelheid van maximaal 180 km/u en kan met een volle tank 400 kilometer afleggen. Tanken kan gewoon aan de pomp, loodvrij 95, met een beetje bekijks, dat wel. 

Een gewoon rijbewijs is niet genoeg. Pal verzorgt zelf de opleiding van 35 uur vliegen en 10 uur theorie op Breda International Airport (!) voor zo’n €20.000, maar dat kan ook naar believen op een wat exotischere locatie, in combinatie met een luxe vakantie voor het hele gezin.  

Pal-V, €499.000. Later volgt een goedkopere versie van rond de €300.000.

Onderwerpen