Spring naar de content
bron: ANP

Stelling: heel Nederland moet in 2030 elektrisch rijden

De gemeente Amsterdam wil vanaf 2030 alle diesel- en benzineauto’s uit de stad weren. Het Actieplan Schone Lucht moet zorgen voor minder CO2-uitstoot én schonere lucht voor alle Amsterdammers. Er kwam veel lof, maar ook een hoop kritiek. Toch lijkt vermindering van de CO2-uitstoot met dit plan een zekerheid. Moet heel Nederland in 2030 niet aan de elektrische auto?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Jeroen Konings

JA – Maarten Steinbuch, hoogleraar systems & control TU Eindhoven

Maarten Steinbuch

Elektrisch rijden in 2030, da’s toch veel te ambitieus? 
“Elektrisch rijden is cruciaal voor de CO2-doelstellingen én de volksgezondheid, vanwege fijnstof en geluid die luchtwegproblemen en stress veroorzaken. Maar de autosector is een vervangingsmarkt, dus 2030 wordt moeilijk. Het is wél een mooi streven. Alle nieuwe verkoop kan iets voor 2030 al elektrisch. Het kostenargument gaat niet op, want het gebruik is al goedkoper en vanaf 2025 zal dat ook voor de aankoop gelden. De particulier bespaart er straks dus steeds meer op. Tot die tijd moeten we met subsidie een handje helpen.”

Maar hoe groen zijn die elektrische auto’s nu eigenlijk? 
“Daarover bestaat veel fake news. De CO2-voetafdruk van elektrische auto’s – inclusief lithiumwinning voor de batterij – is nu al zo’n 25 procent kleiner dan die van een vergelijkbare fossiele auto. Over tien jaar is onze elektriciteit een stuk groener, dus de elektrische auto ook. Helaas wordt omwille van de auto-industrie vaak anders beweerd.”

Wordt fijnstof wel door verbrandingsmotoren geproduceerd?
Ook de banden hebben een aandeel, maar ga eens in Amsterdam staan. Dan ruik je de uitlaatgassen. Auto’s zijn schoner geworden, maar fijnstof blijft een probleem. 

En de waterstofauto?
“Waterstof is voor de mobiliteitssector beperkt relevant. Op waterstof rijden kost namelijk driemaal zoveel duurzame energie, terwijl batterijen steeds beter worden.”

NEE – Steven van Eijck, algemeen voorzitter RAI Vereniging

Steven van Eijck

Waarom moet heel Nederland in 2030 niet elektrisch rijden?
“Het is onrealistisch. De ontwikkeling naar elektrisch rijden is al in gang gezet, maar 2030 komt te vroeg. De elektrische productie kan de vervanging van acht miljoen auto’s binnen elf jaar niet bijbenen. Onderzoek laat zien dat in 2030 dertig procent van in Europa nieuw geproduceerde auto’s elektrisch zal zijn. Pas in 2050 zal iedereen elektrisch rijden – schat ik.”

Het is volgens klimaatwetenschappers vijf voor twaalf. Is het geen kwestie van de koppen dezelfde kant op? 
“De minister heeft mij eens een klimaatbobo genoemd; ik wil zo snel mogelijk minder CO2-uitstoot. Dát is het doel, niet elektrisch rijden an sich. We zijn geen autoproducerend land, dus zo’n aandoenlijk Amsterdams plan zal qua productie niets uitrichten. Het is effectiever om een kolencentrale te sluiten dan de auto-industrie – die toch al alle zeilen bijzet – over de kling te jagen. Ook het fijnstofargument gaat niet op. Dat komt van de remmen en de banden; elektrische auto’s produceren evenveel.”

Kunnen we dan echt geen extra winst boeken? 
“We moeten in Nederland waterstof eens serieus gaan nemen, dat is minimaal zo goed als batterij-elektrisch. Daarbij is een waterstofcel veel groener te produceren dan een batterij. De batterij behoeft namelijk onder andere lithium, dat op zeer milieuonvriendelijke manier gewonnen wordt.”