Race tegen de tap met Heineken (***)
Wekelijks gaat Thom Goderie op expeditie in de natuurlijke habitat van de Nederlandse socialite, en onderwerpt hij premières, vernissages en andere feestelijkheden aan een smakelijke analyse. Deze week duikt hij de kroeg in.
Freddy Heineken himself zei ooit dat het niet erg is om dood te gaan, het was tenslotte ook niet erg toen je nog niet bestond.
Met die filosofie in gedachte schiet het ene Heineken-initiatief na het andere uit de grond. Pop-up, noemen ze dat tegenwoordig. Het nieuwste initatief: Pand 10, in het hoofdstedelijke hotel De L’Europe (*****). De levensduur? De deuren gaan weer dicht zodra de laatste druppel van de 10.000 speciaalbiertje op zijn.
Het doet allemaal wat klein aan, in de vergaderzaal in het voormalige pand met huisnummer 10. Een aparte ingang leidt langs de vaatwassers, alsof je je in bruin café waant in de Jordaan.
10.000 flesjes met een variété aan negen soorten speciaalbier, allemaal genummerd. Uw dorst bepaalt de houdbaarheid.
Om de race tegen de tap te vertragen heeft sterrenchef Richard van Oostenbrugge 10 verschillende barsnacks ontwikkeld, waaronder bruscetta di verdure en spicy bapao. Er was ook een deejay ingevlogen, bewapend met discoklassiekers – een echo naar de tijden waarin je nog gewoon ‘een biertje’ bestelde.
Naar verwachting is de voorraad in één week op. De tijd drinkt.
Eindoordeel
Something old, something new. Ook de bierkeuze bij Heineken is in Pand 10 reuze, maar dat alles in de Jordanese sferen waar het merk zijn Hollandse identiteit aan verleent.