Het Nationale Ballet Gala (***)
Wekelijks gaat Thom Goderie op expeditie in de natuurlijke habitat van de Nederlandse socialite, en onderwerpt hij premières, vernissages en andere feestelijkheden aan een smakelijke analyse. Deze week: het Nationale Ballet Gala.
Toen Freek de Jonge woensdag om half acht vrolijk vanuit de zaal tweette over het Nationale Ballet Gala, vergat hij even dat hij op dat moment in de de Lutherse kerk in Amersfoort had moeten zijn, en niet in de zaal, maar op het podium. De Jonge had met theoloog René Luijk een gesprek over religieuze kwesties. Ach, er is meer dan religie.
Die avond was de parkeergarage onder het Stopera in Amsterdam – het heiligdom der dans en opera – volgelopen, en veranderd in een kleedruimte voor genodigden van het gala. De heren hesen zich nog snel even vanuit de auto in black tie, de dames sloten nog gauw de ritssluitingen van hun cocktailjurkjes op de achterbank.
Het gala werd afgetrapt met de uitreiking van de 27ste Alexandra Radius Prijs, door de gelijknamige prima ballerina. Maia Makhateli won de balletaward. Radius: “Als je danst zoals zij dat het afgelopen seizoen heeft gedaan is er maar een conclusie, het zou bizar zijn als zij de prijs niet zou krijgen. Haar schoonheid, virtuositeit en dansdrift verrast!”
De directeur van het het Nationaal Ballet, Ted Brandsen, haalde in zijn toespraak vervolgens de beroemde choreograaf Hans van Manen aan. “Zonder subsidie zouden we nooit zo groot zijn.” Echter was dit jaar, net als bij vele andere instellingen, de subsidie aan de magere kant. De sponsoren die de gala-avond wat cachet gaven: Gouden Vrienden, Geefkringleden en andere gulle gevers werden bedankt.
Er volgde een elf stukken uit het komende seizoen, met vooraf een Grand Defilé, verzorgd door het Balletorkest onder leiding van dirigent Matthew Rowe. En ook het jongere publiek moest, uiteraard, worden aangesproken. Daarvoor was 3FM-dj Giel Beelen ingevlogen. Het duurde niet lang voordat iedereen zich probeerde uit te geven voor professioneel danser.
Eindoordeel:
Jasjes, dasjes, jurkjes en drankjes – het Nationaal Ballet heeft de sponsorgelden goed besteed. Zelfs Freek de Jonge zegde er zijn optreden voor af.