Prijsverhoging NS in de spits een goed idee? De belangrijkste voor- en tegenargumenten
De NS overweegt treinkaartjes in de spits 10 procent duurder te maken in de hoop reizigers te stimuleren zoveel mogelijk buiten de drukste tijden de trein te pakken.
De #NS gaat de kaartjes duurder maken in de spits. “Die zijn het spoor bijster!” Sorry, dat deed ik perron geluk.
— Jordi v/d Bovenkamp (@JOR_ID) April 23, 2014
Vandaag meldde staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Mileu) dat ze met NS en ProRail extra afspraken heeft gemaakt over de voorwaarden waaraan de dienstverlening tussen 2015 en 2025 moet voldoen. Latere nachttreinen in het weekend, aangescherpte reisinformatie en meer ruimte en plekken in de trein. Al deze maatregelen moeten leiden tot gelukkige treinreizigers. De prijsverhoging van NS is één van de afspraken die ongetwijfeld als doel heeft meer ruimte te creëren. Of dit de oplossing is voor de overvolle treinen tijdens de spits zal nog moeten uitwijzen.
Ik vroeg Dijsselbloem nog of de treinreizigers de Fyrafail gingen betalen? Ja dus. #spitsheffing #ns — Liesbeth v Tongeren (@GroenLiesbeth) April 23, 2014
Overigens dreigt een boete voor NS en ProRail als men niet aan de jaarlijks vastgestelde afspraken voldoet. Die boete kan voor NS oplopen tot 6,5 miljoen euro, voor ProRail is het maximaal 2,75 miljoen.
“Hogere boete voor #NS bij wanprestatie” Zullen we dan meteen beginnen met een boete te geven voor die 10% prijsverhoging in de spits? — Edgar (@meneeredgar) April 23, 2014
Op social media stroomden de reacties alvast binnen, de algemene tendens is dat de maatregel averechts werkt. Wij verzamelden de belangrijkste voor- en tegenargumenten:
1. Reizen in de spits is geen vrijwillige keuze
Iedereen heeft een hekel aan propvolle treinen, waar het zoeken naar een zit- of zelfs staanplaats veel weg heeft van een gemiddelde apenkooi-sessie. Niemand gaat voor zijn of haar plezier in zo’n trein zitten.
Persoonlijk ben ik er ook van overtuigd dat iedereen die niet noodzakelijk in een spitstrein hoeft, deze nu al mijdt als de builenpest. #NS — Alex Ringeling (@Bas_Taart) April 23, 2014
Voortaan een topexcuus om te laat te komen op je werk. Sorry chef, de trein was te duur in de spits! @NS_online #faal — Jan Versteegh (@Jan_Versteegh) April 23, 2014
2. Prima, maar dan moeten er wel flexibelere werktijden komen
Als niet iedereen tussen 8 en 9 uur ‘s ochtends op kantoor zou moeten verschijnen was het probleem van de spits al een stuk eenvoudiger. De NS stimuleert op deze manier dus het flex- en thuiswerken, kan worden gesteld. Als dat effectief blijkt te zijn is die prijsverhoging echter niet nodig, want dan zijn er in het gunstige geval helemaal geen spitstijden meer. Wordt het kaartje dan weer goedkoper? Of is dit toch ook vooral een commercieel instrument van de NS?
#Trein in spits +10% commercieel of politiek? #Flexwerken weer dekmantel voor bezuiniging lijkt het. #hnw #NS http://t.co/WXda8NdXi5 — Daan van Exel (@daanvanexel) April 23, 2014
3. Maak de daluren goedkoper, maar laat de spitsuren met rust
De stok om mee te slaan en het voorhouden van een wortel. De NS wil de treinkaartjes in de daluren met 12 procent goedkoper maken. Dat lijkt een prima maatregel, maar is wel extra wrang tegenover de spitsreiziger. Moet zowel de stok (verhoging spits) als de wortel (verlaging dal) worden gehanteerd?
De #NS weet dondersgoed dat spitsreizen geen keuze is. Dit is puur winstbejag. 12% goedkoper in daluren is geen tegenargument.
— Daan Jongen (@Daanjongen) April 23, 2014
4. 10 procent meer treinen tijdens de spits is wellicht een betere optie
Meer treinen of langere treinen zouden ook een mogelijkheid kunnen zijn, denken enkele twitteraars.
Staan in de spits moet 10% duurder worden volgens NS. 10% meer treinen misschien? @NS_online #ns — JAAP MODDER (@jaapmodder) April 23, 2014
5. Zo wordt de keuze tussen auto of trein wel heel erg makkelijk. Verplaatsing van de drukte naar de weg?
Reizigersorganisatie Rover verwacht dat dankzij het verhogen van de prijs van treinkaartjes meer mensen met de auto zullen gaan. Er is vanuit Rover begrip voor het plan van de NS, maar men denkt dat de prijsverhoging een averechts effect teweeg zal brengen.
Misschien straks altijd met auto van Rdam naar Utrecht. Auto rijdt steeds zuiniger en #ns wordt steeds duurder @NS_online. Wat een dom plan! — Tiemen Ruit (@TiemenRuit) April 23, 2014