Spring naar de content

Mode: Coco Chanel, Viktor & Rolf en zwarte parfums

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door De Redactie

/Zwartboek

Coco Chanel zorgde vanaf de jaren twintig van de vorige eeuw voor een frisse modewind. Ze deed het korset in de ban en introduceerde comfortabele mode van jersey, destijds nog een inferieur herenondergoedstofje.

Chanel (1893-1971) promootte haar nouveautés zelf: van de beroemde ‘little black dress’ uit 1926, de soepele wijde pantalon uit de jaren dertig, tot het Chanelpakje uit de jaren vijftig met kraagloos jasje voorzien van zakjes voor de sigaretten van de kettingrokende ontwerpster. Dat jasje bestaat nu ruim een halve eeuw en inspireerde Karl Lagerfeld, Chanels artistiek directeur, tot het fotograferen van 101 portretten. Het vuistdikke boek The Little Black Jacket bewijst de tijdloosheid van het kledingstuk, dat onder andere gefotografeerd is op beroemdheden als Jane Birkin, Uma Thurman, Vanessa Paradis, Yoko Ono (maar liefst zes keer), Tilda Swinton en de Nederlandse modellen Daphne Groeneveld en Saskia de Brauw (foto hierboven). Een top-line-up, niemand zegt nee tegen Karl Lagerfeld.

Karl Lagerfeld & Carine Roitfeld: ‘The Little Black Jacket’. Steidl, €78.

/Eeuwige roem

Het stikt in Nederland van het modetalent, echt. Dat is ook niet gek met alleen al op hbo-niveau zes kunstacademies met een modeafdeling. En in september opent de Amsterdam Fashion Academy zijn deuren. Kortom, mode ontwerpen valt goed te leren, maar vervolgens de grote droom waarmaken om een wereldberoemde sterontwerper te worden, blijkt een stuk moeilijker.

Nederlandse ontwerpers die internationaal zijn doorgebroken zijn op één hand te tellen. Alexander van Slobbe (1959) was de eerste die vanaf begin jaren negentig buiten onze landsgrenzen naam maakte met een mannenlabel, So. Het werd een doorslaand succes, vooral in Azië waar het merk tot de verbeelding spreekt bij de Japanse jeugd vanwege vondsten als een colbert van een syntethisch materiaal in plaats van wol of katoen, uitgevoerd met een minimalistische esthetiek. Van Slobbe is een ster in Japan en deelt handtekeningen uit aan uitzinnige fans. “Wij ontwierpen per seizoen zevenhonderd items, van zonnebrillen tot zwembroeken,” zegt hij. En over de keerzijde van zijn roem: “Ik bedacht kleding voor 18- tot 22- jarigen. Ik was zelf 42!” Van Slobbe verkocht So aan Japanners en doet weer waar hij plezier in heeft, het maken van handmatige producten, vooral jurken, hoofdzakelijk voor privé-klanten. Van Slobbe kan terugkijken op een succesvolle loopbaan.

Dit jaar vieren Rolf Snoeren en Viktor Horsting (beiden 1969) hun twintigjarige jubileum. Ze braken door met spraakmakende surrealistische couture en geven jaarlijks vier ready-to-wear-shows in Parijs, verkopen parfums en tassen en openen dit jaar in Parijs een winkel. Het eind van hun carrière is nog niet in zicht.

Kan het succesvoller? Misschien. Rijzende ster is de 28-jarige Iris van Herpen, die in 2006 afstudeerde in Arnhem met onopvallende mode en zich sindsdien razendsnel ontwikkelt. Ze werd vorig jaar beloond met een overzichtstentoonstelling in het Groninger Museum met jurken als sculpturen die ze uit 3D-printers toverde. Ze heeft een plek op de Parijse couturekalender en geeft daar nu twee shows per jaar. Ze kleedt Lady Gaga en Björk, en in februari ziet de internationale modepers in Parijs haar eerste ready-to-wear-collectie. Een voor Nederlandse begrippen ongeëvenaarde bliksemcarrière.

Wat kunnen beginnende Nederlanse ontwerpers opsteken van deze voorbeelden? Succes hangt natuurlijk af van meer factoren, zoals budget, timing, geluk, publiciteit en talent. Maar in de mode is iedereen altijd op zoek naar iets nieuws, en wie dat op het juiste moment aan de juiste mensen laat zien, kan veel bereiken. En voor wie met iets minder roem genoegen neemt, zijn er tal van topposities bij de internationale modelabels./

/We © vintage

De gouden jaren voor de handel in vintage-kleding duren maar voort. De ontwikkeling werd in 2001 ingezet door filmster Julia Roberts, die op het Oscar-gala verscheen in een vintage Valentino. Vintage dragen op de rode loper, terwijl de winkels volhangen met de mooiste nieuwe jurken? Waarom niet? Het is origineel en in veel gevallen voordelig. Precies om die redenen houdt de vraag naar mode uit vervlogen jaren aan, en lijkt die zelfs toe te nemen. Vintage-sites schieten in cyberspace als paddestoelen uit de grond. Je slag slaan op veilingsites als eBay en Marktplaats kan natuurlijk ook. Nadeel van online modeshoppen: passen gaat niet, stoffen voelen evenmin. Voordeel: die weeïge geur van ongewassen tweedehands mist niemand.  www.ilovevintage.com

/Zwarte magie

Zwarte nagellak, zwarte lipstick, zwoele zwarte smokey eyes, het bestaat allemaal allang. Sinds kort is er ook een zwart parfum, Fame van Lady Gaga: de vloeistof is zwart en wordt transparant zodra hij in contact komt met de huid of kleding.

Opvallend veel geuren zitten de laatste tijd gebotteld in gitzwarte flacons. Tom Ford, de Amerikaan die begin jaren negentig Gucci groot maakte en sinds 2006 een mode- en beauty-imperium heeft onder eigen naam, zette de trend met een serie Black Orchid-geuren in zwarte flacons.

De ‘zwarte’ parfums hebben vaak een oosterse twist. Zo ook Coco Noir, de laatste Chanel-creatie met patchouli. Ook is er het bedwelmende Dahlia Noir van Givenchy, dat overigens niet in een donkere fles verpakt zit.

De mysterieuze parfums zijn volgens kenners beïnvloed door het Midden-Oosten, waar het gebruik van ‘zware’ ingrediënten als amber en mirre al eeuwen de gewoonte is.

Maar de parfumwereld is net als de modewereld onderhevig aan trends. De early geur-adapters hebben alweer een nieuwe reuk in de smiezen. Hoe was het ook al weer volgens de modelogica? Na zwart komt wit. In de parfumwereld volgen na zwart de zogenoemde ‘beige’ geuren. Dat klinkt niet alleen stukken luchtiger en frisser, zo ruiken ze ook.