Spring naar de content

Leesminuten

Hoe gaat het toch met DAG, de gratis krant van PCM en KPN die inmiddels vijf maanden bestaat? Niet zo best, vermoedt Jan Dijkgraaf, ex-hoofdredacteur van Metro.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door De Redactie

DAG is een gadgetkrant. En gadgets zijn maar heel even leuk.”
 DAG bevat veel beeld en weinig tekst, hetgeen nrc.next-columnist Jan Blokker in mei deed sneren dat de nieuwe krant ‘een nieuwsmedium voor zéér zwakbegaafden’ is. Dijkgraaf spreekt van ‘internet op papier’. “Wat moet je daarmee als je al internet hébt? Daarbij zijn de supermarkten van Albert Heijn het belangrijkste verspreidingskanaal. Dat zijn geen jongerenhotspots, terwijl DAG door zijn vorm bovenal een jongerenkrant is.”

DAG-hoofdredacteur Bob Witman erkent dat zijn krant ‘nog bezig is zichzelf uit te vinden’ en ‘meer advertenties kan gebruiken’, maar stelt dat DAG op de lezersmarkt wel degelijk succesvol is. “Inderdaad blijven er in Albert Heijns in Amsterdam weleens kranten liggen, maar buiten de hoofdstad zijn ze snel weg. En ach, dat de hoogbejaarde Jan Blokker onze krant niet goed vindt, vind ik geen slecht teken.”

Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde tijd die wordt besteed aan het lezen van DAG ruim achttien minuten is, zegt Witman. “Dat is meer dan de andere gratis kranten.”

Opmerkelijk: de ‘kwaliteitskrant’ De Pers scoort met vijftien leesminuten het slechtst. Metro en Spits zitten allebei op zeventien. Was Witman niet zelf de opdrachtgever van dat onderzoek? “Zeker. Maar het is geen flauwekul-onderzoek.”

De website Emerce.nl meldde onlangs dat KPN, dat zich met ‘crossmediale toepassingen’ van het DAG-concept bezighoudt, zich uit het project zou willen terugtrekken. Een KPN-woordvoerster ontkent. Het telecombedrijf kán er ook niet uit, zeggen ingewijden. In het contract met PCM zou staan dat KPN dan een enorme ‘boete’ moet betalen. De KPN-zegsvrouw: “Dat zou kunnen.”